Herstelproces

Expertise

Met behulp van het computersysteem Audatex, worden alle gegevens van de auto opgeslagen en verwerkt tot een schadecalculatie. De digitale camera neemt beelden van de schade op en voegt deze toe aan de schadecalculatie. Deze schadecalculatie wordt door een van onze medewerkers gemaakt en hij stemt zijn bevindingen af met de verzekeraar.

Demontage

Bij binnenkomst wordt de auto "aangekleed" met een stoelhoes, vloermat en een stuurhoes. De beschadigde en kapotte onderdelen worden gedemonteerd en vervolgens vervangen door uitsluitend originele onderdelen, tenzij de opdrachtgever anders wenst.

Bij Ruud van Boxtel Autoschade B.V. worden alleen de delen vervangen die echt niet meer hersteld kunnen worden. Wij zijn tenslotte een autoschadeherstelbedrijf. Al naar gelang de aard van de reparatie gaat de auto naar de afdeling plaatwerk of naar de afdeling voorbewerking.

Plaatwerkerij

Hier wordt de carrosserie uitgedeukt of gedeeltelijk vervangen. Wanneer de schade zodanig is dat er vitale onderdelen ontzet zijn, gaat de auto op de richtbank, welke de exacte fabrieks- specificaties van iedere auto gerandeert.

Als de plaatwerkspecialist nu alle bestaande of nieuwe delen volgens de fabrieksspecificaties heeft gericht en-/of ingelast, gaat de auto door naar de afdeling voorbewerking.
Restyle

Restyle, uitdeuken zonder spuiten, is een pure plaatwerk reparatie methode. Meestal vindt er vooraf een kleine demontage handeling plaats, omdat de Restyle specialist er van binnen uit bij moet kunnen. Restyle is een vaak op zichzelf staande reparatie, behalve bij grote hagelschades, dan is het vaak een onderdeel van het totale reparatieproces.

Voorbewerking

In de voorbewerking worden de geplaatwerkte delen voorbereid voor de spuiterij. De delen worden hier geschuurd, strak gemaakt en in een roestwerende primer gespoten. Dit alles gebeurt exact volgens de aanbevelingen van onze lakfabrikant. Hierna worden de delen klaargezet voor de spuitcabine.

Spuiterij

De te spuiten delen worden gespoten in een van de vier spuitcabines. De kleur wordt met een kleurencomputer op de originele kleurcode aangemaakt, eventuele afwijkingen (bijv. lakveroudering) worden door de computer gecorrigeerd. Nadat de delen gespoten zijn worden deze een klein uu gemoffeld, en worden na afkoeling weer klaar gezet voor de afdeling montage.

Montage

De auto wordt hier weer opgebouwd. Uitlijnen en airco behandelingen vinden op deze afdeling plaats door de daarvoor bevoegde specialisten. Wanneer de auto klaar is voor aflevering, volgt er een strenge eindcontrole. Pas dan wordt er een FOCWA garantiebewijs afgegeven.


Afleveren

Vlak voor aflevering wordt de auto grondig gewassen en van binnen gereinigd. De receptie meldt de auto weer bij de klant af. De berijder krijgt desgewenst een uitleg betreffende de reparatie, en vervolgt zijn/haar weg in een blinkend gerepareerde auto met het BOVAG garantiebewijs.